Capitolul 8
Generația distrugerii
În capitolul 7 am vorbit despre cum globalizarea a
produs modificări majore în societate, mai exact cum influențele țărilor
dezvoltate au schimbat stilul de viață din țările în curs de dezvoltare. Problema fiind chiar această schimbare a
stilului de viață care a determinat mutații în comportamentul indivizilor.
Trebuie să fim orbi ca să nu vedem valul vestic al influențelor negative, unde
efectul acestora poate fi asemănător cu cel produs de Cristofor Columb asupra
triburilor descoperite în America.
Ce am vrut să spun este că indivizii din țările în
curs de dezvoltare (cazul României) nu au fost pregătiți să primească
schimbarea, iar ca rezultat au fost copleșiți de aceasta devenind dependenți de
valul vestic și ignorând în totalitate vechea cultură.
Legat de acest subiect am citit un articol interesant
despre Generația Y (cei născuți între
anii 1980 -2000), mai exact cei care au fost afectați cel mai puternic de
valul globalizării, autorul articolului reușind să definească această generație
într-un mod comic, dar realist în același timp: „Ne găsiți la facultate, în
sediile asociațiilor studențești sau la Starbucks, butonând un smart-phone.
Visăm să descoperim lumea, să fim independenți, nu putem respira fară Internet,
credem cu toții în Sf. Google, iar Facebook-ul ne-a transpus într-o lume plină
de prieteni “apropiați”. Cine suntem noi, Generația Y, de unde venim si încotro ne îndreptăm?” – Alina Stan,
AchieveGlobal.
Scopul
acestui articol este să răspundă la această întrebare: „Cine
suntem noi, Generația Y, de
unde venim si încotro ne îndreptăm?”
Un lucru este clar, Generația Y a avut un început
promițător și aici mă refer la cei născuți între anii 1980 și 1990. Noi am
crescut cu cheia la gât, ne-am jucat șotronul în fața blocului, am învățat engleza
de la Cartoon Network, încă mai știm gustul gumei Turbo, iar pentru noi,
tabletele au fost de ciocolată.
În schimb la generațiile născute între anii 1995 și 2000,
putem observa cel mai bine efectele negative ale globalizării sau cum spunea
scriitorul Augustin Buzura „sinistrul malaxor”. Ne purtăm ca nişte fiinţe fără trecut, fără
istorie, fără cultură, de parcă am fi paraşutaţi într-un loc necunoscut şi
obligaţi să luăm totul de la început. Cine mai vorbeşte azi despre
cultură? Cine îşi mai pierde vremea cu cititul? Modernizarea se traduce
printr-o neîncetată schimbare a legilor, iar interesul pentru cătuşe este
infinit mai mare decât cel pentru carte.
Scriitorul japonez Mishima
spunea: ”Cum este cu putinţă, oare, să
vreţi doar să trăiţi acceptând o lume în care spiritul a murit?”.
Cred cu tărie că aceasta este cea mai mare durere a
oamenilor cu rădăcini și aici mă refer la acele persoane care au reușit să
înfrunte sinistrul malaxor al globalizării prin păstrarea tradițiilor și a
valorilor moștenite.
În ziua de azi pentru noi nu mai este important trecutul, numai prezentul. Iar asta ne taie rădăcinile. Doamna Academician
Zoe Dumitrescu Bușulenga spunea: „O lume fără rădăcini este o lume fără morală.”
Eu consider că toată debusolarea tinerilor vine
odată cu dispariția modelelor. Tinerii au nevoie de acele persoane care să le
deschidă calea către adevăratele valori.
Elita ce conduce lumea a reușit să dezinformeze tinerii, făcându-i să creadă că
adevăratele valori sunt non-valori, iar în mintea lor se produce o confuzie
dramatică!
În primul rând acele persoane care trebuie să
ghideze copilul în viață vin din partea familiei. Un subiect foarte delicat
deoarece familia nu mai are aceeași unitate pe care o avea în trecut! Părintele
îi oferă copilului „cei șapte ani de acasă”, care se dovedesc a fi cei mai
importanți din viața unui om și mai mult părintele îi inspiră credința
copilului. Aș spune că și interesul față de cultură ar putea veni tot din cadrul
familiei, dar unele familii nu s-au născut cu biblioteca în casă, nici nu au
fost educaţi să se ducă spre bibliotecă, în acest caz școala împreună cu
profesorii ar trebui să se ocupe de acest aspect.
O problemă și mai mare este că nici instituțiile de
învățământ nu mai sunt ce au fost. Putem asocia o universitate cu un sistem de
producție automat, unde studentul este materia primă, iar produsul finit este
diploma! Banul dictează și în rândul sistemelor de învățământ unde studentul nu
este motivat să învețe pentru dezvoltarea personală ci pentru obținerea unei
diplome de care va avea nevoie pe piața muncii.
Dacă părintele conștientizează riscul își poate
îndrepta copilul către instituții de învățământ ce promovează cu adevărat
educarea copilului, exact prin jocurile copilăriei noastre, un fel de
întoarcere în trecut ca armă împotriva prezentului! Un exemplu de astfel de
instituție ar fi Școala Waldorf. Dar
marea majoritate, din varii motive, uită de copii, lăsându-i să crească singuri din
punct de vedere afectiv, material
oferindu-le totul, crezând că este suficient.
În cele mai multe ştiinţe, o nouă generaţie distruge
ce a clădit generaţia precedentă şi ceea ce o generaţie crede că e adevăr, alta
infirmă. Numai în matematică, fiecare generaţie adaugă o istorie nouă peste
structura veche. - Hermann Hankel
Source: millennials |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu